Basic electricity (B-VIVN-B1I043)

Doelstellingen
Domeinspecifieke Leerresultaten
- DLR 02: De gegradueerde ondersteunt de IoT-ontwikkelaar door de IoT-opdracht praktisch uit te voeren. De gegradueerde configureert, optimaliseert, programmeert en installeert IoT-systemen.
- DLR 03: De gegradueerde test de IoT-systemen, levert het op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
- DLR 04: De gegradueerde voert onderhoud uit op de bestaande IoT-systemen en wijzigt, vervangt of herstelt indien nodig.
- DLR 07: De gegradueerde documenteert zijn werkzaamheden en voorziet deze informatie conform de afspraken met de opdrachtgever.
- DLR 10: De gegradueerde werkt met oog voor veiligheid, duurzaamheid en welzijn en past de relevante reglementeringen en normeringen toe.
Gedragsindicatoren
- De student installeert een IoT-systeem volgens de voorschriften. (2.4, niv1)
- De student demonstreert de werking van een IoT-systeem. (3.2, niv1)
- De student detecteert een fout in een IoT-systeem. (4.1, niv1)
- De student stelt een verslag op van de uitgevoerde taken. (7.1, niv1)
- De student maakt bewuste keuzes naar veiligheid. (10.4, niv1)
Doelstellingen
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel "Basis electricity " :
- kent de student de belangrijkste elektrische grootheden en eenheden bij gelijkstroom en wisselstroom. De student is in staat om de passende formules en wetten uit de elektriciteitsleer toe te passen bij gelijkstroom en wisselstroom.
- kan de student deze grootheden en eenheden aanwenden bij het uitvoeren van basismetingen bij elektrische verbruikers en bronnen.
- kan de student verbruikers, schakelaars en bronnen correct aansluiten en testen.
- meet de student met een digitale multimeter de belangrijkste elektrische grootheden en interpreteert de resultaten.
- kan de student fouten opsporen in een eenvoudige elektrische kring uitvoeren (slechte draadverbinding, verkeerd aangesloten verbruiker, etc.…)
- kent de student de symbolen, de belangrijkste eigenschappen en toepassingen van lineaire- en niet lineaire weerstanden.
- werkt de student ordelijk en volgens de gangbare veiligheidsregels en normen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Basic electricity (B-VIVN-B6I043)




Inhoud
Het thema gelijkstroomtheorie uit de elektriciteitsleer en basisbegrippen uit de wisselstroom worden behandeld.
De vaardigheid om een elektrische grootheid correct te meten wordt aangeleerd op school en kan verder toegepast en ontwikkeld worden op de werkplek.
Studiemateriaal
Verplicht:
Tom Deuninck ; Bulcaen, D. (2022) : Basis electricity (niet-gepubliceerde syllabus). Kortrijk: VIVES. – Syllabus (via VIVES)
Tom Deuninck ; Bulcaen, D. (2020) : Oefeningen en praktijkopdrachten electricity (niet-gepubliceerde syllabus). Kortrijk: VIVES. – Syllabus (via VIVES)
Toelichting werkvorm
Alle lessen gaan door in de Nederlandse taal. Een vlotte beheersing van het Nederlands is noodzakelijk om de lessen te kunnen volgen.
Door middel van gerichte opdrachten en begeleide oefeningen in practica kan de student zelf de schakelingen bouwen en er metingen op uitvoeren om zo tot conclusies te komen.
De opdrachten vormen onderdelen van praktische situaties die de student herkent in zijn onmiddellijke omgeving.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door asynchroon online onderwijs via het elektronische leerplatform Toledo.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de practica vervangen worden door asynchroon online onderwijs via Toledo. In dat geval voert de student individueel enkele opdrachten/oefeningen uit. De student verwerkt dan ook zelf de resultaten van een opdracht.
Evaluatieactiviteiten
Basic electricity (B-VIVN-B78534)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
30% permanente evaluatie: ingediende werken, medewerking tijdens de contactmomenten.
Studenten worden ook geëvalueerd op hun attitude bij het uitvoeren van de opdrachten.
70% evaluatie in de examenperiode bestaande uit een kennistoets en een vaardigheidstoets:
De kennistoets omvat een theoretisch examen met gesloten vragen(kennis) en oefeningen (40%).
De vaardigheidstoets is een case uit de praktijk waarbij het correct schakelen en gebruik van meettoestellen centraal staat. (30%)
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de voorziene evaluatie-activiteiten vervangen worden een individuele opdracht.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de vaardigheidstoets vervangen worden door een opdracht met mondelinge online verdediging.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
30% permanente evaluatie: Deze punten worden overgenomen.
70% Kennis- en vaardigheidstoets in de herexamenperiode.