Werkplekleren 2 (B-VIVN-B1C031)

12 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Tetaert Anthony (coördinator) |  Claerhout Stijn |  Tetaert Anthony |  Van Litsenburgh Marc |  Vandemaele Johan |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC HVAC

Domeinspecifieke Leerresultaten

DLR 01: De gegradueerde voert elektrische en stromingstechnische basismetingen en -testen uit.
1.1. De student heeft kennis over welke fysische testen en metingen er zijn en waarvoor ze gebruikt worden.
1.2. De student gebruikt verschillende meetinstrumenten op een correcte en veilige manier.
1.3. De student voert elektrische en stromingstechnische metingen en testen correct uit.
1.4. De student interpreteert en analyseert de resultaten correct.

DLR 02: De gegradueerde leest en interpreteert zowel elektrische, stromingstechnische als eenvoudige P&ID schema’s en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
2.1. De student leest en interpreteert hydraulische en P&ID schema's en tekeningen.
2.2. De student leest en interpreteert elektrische schema's en tekeningen.
2.3. De student raadpleegt vaktechnische informatie in minstens één vreemde taal.

DLR 03: De gegradueerde werkt op een maatschappelijk verantwoorde, duurzame en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in een vertrouwd domein.
3.1. De student werkt respectvol met materieel en gaat er duurzaam mee om.
3.2. De student volgt de veiligheidsprocedure op en schat hierbij risico’s in.
3.3. De student zet kwaliteitsnormen en -afspraken om in concrete acties.
3.4. De student werkt volgens VCA-principes.

DLR 04: De gegradueerde adviseert en informeert gebruikers, collega’s en leidinggevenden en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
4.1. De student kan mondelinge toelichting geven bij een gebruikershandleiding.
4.2. De student kan de gebruiker adviseren over onderhoud en gebruik van HVAC-systemen.
4.3. De student kent en gebruikt de correcte vaktechnische vakterminologie tav collega's en leidinggevende.
4.4. De student kan de installatie en het onderhoud van HVAC-systemen correct afhandelen op administratieve wijze (met behulp van al dan niet wettelijk voorgeschreven documenten).
4.5. De student kan kritisch reflecteren over het gebruik en werking van HVAC-systemen.
4.6. De student formuleert verbetervoorstellen voor het gebruik en de werking van HVAC-systemen.

DLR 05: De gegradueerde stuurt operationeel enkele medewerkers aan voor concrete werkzaamheden met aandacht voor de veiligheid, werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen en neemt hierin verantwoordelijkheid op.
5.1. De student maakt kennis met het operationeel aansturen van enkele medewerkers op de werf, met aandacht voor de veiligheid.
5.2. De student werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen.
5.3. De student neemt verantwoordelijkheid op bij het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen.
5.4. De student volgt de planning van de werkzaamheden op en stuurt bij waar nodig.

DLR 06: De gegradueerde onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
6.1. De student kan op kritische wijze de recente ontwikkelingen binnen HVAC opvolgen.
6.2. De student kan het belang uitleggen van het behalen van bijkomende erkenningen, attesten en certificaten binnen zijn vakdomein.
6.3. De student identificeert zijn eigen professionele sterktes, zwaktes en lacunes en gaat hiermee aan de slag.

DLR 07: De gegradueerde rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
7.1. De student kent de criteria van een zorgvuldig werkverslag.
7.2. De student houdt bij het opstellen ervan rekening met de criteria van een zorgvuldig (werk)verslag (van de uitgevoerde taken, gereden kilometers, uren, materiaal dat gebruikt werd, omschrijving opdracht, vorderingenstaat...)
7.3. De student rapporteert aan zijn team en de opdrachtgever conform de gemaakte afspraken.
7.4. De student communiceert mondeling en schriftelijk op een doeltreffende wijze met respect voor de omgeving.

DLR 08KL: De gegradueerde voert zelfstandig installaties, indienstnemingen en afregelingen van klimatisatiesystemen uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende binnen een residentiële en industriële context.
8.1. De student kan de verschillende onderdelen van een klimatisatiesysteem benoemen en weet hoe ze zich ten opzichte van elkaar verhouden.
8.2. De student kan zelfstandig een installatie opbouwen, indienst nemen en afregelen en doet dit onder toezicht van een leidinggevende.
8.3. De student neemt verantwoordelijkheid voor de gestelde handelingen mbt de installatie en laat zich doorheen het installatieproces steeds bijstaan door een leidinggevende.

DLR 09KL: De gegradueerde lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan klimatisatiesystemen, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
9.1. De student lokaliseert storingen aan klimatisatiesystemen, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
9.2. De student identificeert storingen aan klimatisatiesystemen, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
9.3. De student diagnosticeert storingen aan klimatisatiesystemen, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.

DLR 10KL: De gegradueerde houdt rekening met specifieke risico’s van gevaarlijke producten en omstandigheden eigen aan het werkveld klimatisatie en handelt ernaar.
10.1. De student houdt rekening met specifieke risico's van gevaarlijke producten.
10.2. De student houdt rekening met specifieke risico's van omstandigheden eigen aan het werkveld klimatisatie.
 

Attitudes speciefiek voor werkplekleren

  • De student is stipt
  • De student heeft het nodige gereedschap bij.
  • De student heeft het nodige gebruiksmateriaal bij.
  • De student neemt initiatief.
  • De student werkt nauwkeurig.
  • De student communiceert respectvol.

Doelstellingen

De student kan in deze fase:

  • deeltaken zelfstandig uitvoeren
  • deeltaken onder begeleiding uitvoeren

 

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Werkplekleren 2a (B-VIVN-B6C018)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: WerkpleklerenEerste semesterEerste semester
Claerhout Stijn |  Tetaert Anthony |  Van Litsenburgh Marc |  Vandemaele Johan |  N.
VIVES N POC HVAC

Inhoud

Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student: 

  • Diverse taken van een installateur alleen uitvoeren.
  • Verschillende deeltaken binnen het installeren, afregelen en in dienst nemen van een koelinstallatie en verwarmingsinstallatie uitvoeren onder toezicht 

In deze module gaat de student mee met een installateur. Daar de taken afhankelijk zijn van het bedrijf zal in deze module de opdracht divers zijn.  
In deze module wordt hoofdzakelijk geobserveerd maar naar het einde toe van dit werkplekleren kan  de student op de werkplek ook al verschillende deeltaken binnen het installeren, afregelen en in dienst nemen van een commerciële installatie onder toezicht uitvoeren.
 

In dit OPO wordt gebruik gemaakt van:

  • Toledo (PPT) en nuttige links
  • Laptop

Nederlands

Werkplekleren

In deze module gaat de student mee met een technieker van een bedrijf. Dit kan bij voorkeur door mee op de baan te gaan met een installateur. De student observeert en voert concrete taken op de werkplek uit. De student vat de uitgevoerde activiteiten beknopt samen in een wekelijks verslag. 

7 sp. Werkplekleren 2b (B-VIVN-B6C022)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: WerkpleklerenEerste semesterEerste semester
Claerhout Stijn |  Tetaert Anthony |  Van Litsenburgh Marc |  Vandemaele Johan |  N.
VIVES N POC HVAC

Inhoud

Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student: 

  • Diverse taken van een installateur uitvoeren.
  • Verschillende deeltaken binnen het installeren, afregelen en in dienst nemen van een koelinstallatie en verwarmingsinstallatie uitvoeren onder toezicht 

In deze module gaat de student mee met een installateur. Daar de taken afhankelijk zijn van het bedrijf zal in deze module de opdracht divers zijn.  
In deze module wordt hoofdzakelijk geobserveerd maar naar het einde toe van dit werkplekleren kan  de student op de werkplek ook al verschillende deeltaken binnen het installeren, afregelen en in dienst nemen van een commerciële koelinstallatie onder toezicht uitvoeren. 
 

In dit OPO wordt gebruik gemaakt van:

  • Toledo (PPT) en nuttige links
  • Laptop

Nederlands

Werkplekleren

In deze module gaat de student mee met een koeltechnieker van een bedrijf. Dit kan bij voorkeur door mee op de baan te gaan met een installateur. De student observeert en voert concrete taken op de werkplek uit. De student vat de uitgevoerde activiteiten beknopt samen in een dagelijks verslag. 

Evaluatieactiviteiten

Werkplekleren 2 (B-VIVN-B78688)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B6C018 - Werkplekleren 2a1-20/20 puntenschaal
B6C022 - Werkplekleren 2b1-20/20 puntenschaal

100% permanente evaluatie op basis van:

  • 33,33% door de werkplekbegeleider
  • 33,33% op de weekverslagen
  • 33,34% Vives-begeleider (proces, attitudes, ...)

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • B6C018 - Werkplekleren 2a (binnen en over academiejaar)
  • B6C022 - Werkplekleren 2b (binnen en over academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel kan niet hernomen worden.